Det Gode Liv // Line Hansen fra Lines Livsstil

10 Tips til Effektivt Arbejde // Sådan kommer du godt igennem skriveperioder!

img_0443

Jeg har, som tidligere nævnt her på bloggen, skrevet SRO for et par måneder siden. Det betød 3 dages skemafri, til at skrive den store skriftlige opgave, der ligger her i 2.g. Og hvordan er det så lige, man strukturerer den tid bedst muligt, så der ikke bare går netflix i den de første dage, efterfulgt af panik og skriveblokade den sidste dag?

Jeg havde nogle erfaringer med mig, fra da jeg skrev DHO i 1.g, og jeg har gennem min skoletid også haft flere større opgaver og projekter, samt læserferie(r), hvor prioritering og effektivitet har været vigtig. Til SRO synes jeg, det var lykkedes ret godt med struktureringen, og jeg har efterhånden en ret god idé om hvad der fungerer – i hvert fald for mig.

I dag vil jeg dele mine bedste tips, tricks og idéer med jer, og forhåbentlig kan i benytte jer af dem, næste gang i sidder med en større opgave og selv skal prioritere jeres tid. Tips’ne kan selvfølgelig også bruges i forbindelse med almindelig hverdagstravlhed, hvor man har brug for at effektivisere sin arbejdstid og nå en masse før en bestemt deadline.

  • Stå tidligt op og kom i gang. Selvom det kan være fristende at slumre under dynen, har jeg erfaret at resten af dagen også bliver lidt sløv og langsom, hvis man bliver liggende for længe. Kom i stedet tidligt op og gør klar til at komme i gang med arbejdet.
  • Lav en list med de ting, du skal nå. Hvis det er en større opgave kan du dele den op. Fx.: skrive indledning, skrive redegørelse, analysere xxx, lave layout, tjekke formalia, opdatere litteraturliste osv. Hvis du skal skrive over flere dage, kan du også lave en liste pr. dag, så du på den måde får delt opgaven op og gjort den mere overskuelig. Husk at hakke af løbend – det er en fed følelse at kunne tjekke ting af på sin liste.
  • Husk pauserne! Kom op og stå og lav noget andet. Selvfølgelig skal du ikke lave overspringshandlinger og pludselig gå i gang med den store garderobesortering, men de små pauser er vigtige. Lav en kop kaffe, tjek instagram, gå en tur, hold frokostpause, tag et langt bad, læs et magasin eller andet i den dur, som du godt kan lide
  • Strukturer og planlæg tiden, og husk at holde fri. Sig fx. at du skriver til kl. 16 (som på en almindelig skoledag), og så holder aftenen fri. Du kan ikke skrive hele tiden, så sørg for også at holde fri – når du har planlagt det.
  • Udnyt friheden. Planlæg fx. en frokostdate med en veninde, for også at forkæle dig selv lidt og nyde, at du selv kan strukturere din tid. Men husk(!) at hvis du tager dig den frihed, skal du skrive på et andet tidspunkt. Så er vi tilbage ved struktureringen, planlægningen og listerne. Sig fx. at du står tidligt op og arbejder fra 8-12, og så igen fra 14-18. Hvis du har disciplin til det, kan det være rigtig fint.
  • Vær realistisk. En stor opgave kan ikke skrives på en eftermiddag. Der skal medregnes tid til at gå i baglås, skriveblokader og microsoft-updates. Planlæg hellere så du har lidt ekstra tid at give af. Jeg sørger fx. for at planlægge, at den sidste dag skal være afsat til at rette igennem. På den måde er jeg lidt “foran” hele tiden, og har altså lidt ekstra tid at give af, hvis det går helt i hårdknude.
  • Slå telefonen på flytilstand og computeren på “forstyr ikke”. Hvis du ligesom undertegnede er lidt slem til hele tiden at have et øje på telefonen, så slå den på flytilstand og læg den væk, når du arbejder. Så slipper du for at blive distraheret og kan dermed arbejde meget mere effektivt.
  • Sæt alarmer for at strukturere og effektivisere dit arbejde. Lidt i forlængelse af ovenstående, så er et virkelig godt trick, at sætte et ur på fx. 1 time og så slå telefonen på flytilstand og computeren på “forstyr ikke”. I den time skal du så arbejde 100% koncentreret. Når uret ringer kan du tage en kortere eller længere pause, alt efter hvad du har brug for, og så sætte en ny alarm. Ved at bryde arbejdet op på den måde, får man mere fokus på opgaven, når man er i “skriveperioderne”.
  • Få styr på dine ting! Sørg for at have det omkring dig, som du har brug for. Blyanter, papir, dine tekster, bøger, en flaske vand, evt. lidt snacks, computer osv., så du ikke hele tiden skal rejse dig, for at hente nyt, men blot kan holde fokus og få skrevet.
  • Find ud af, hvor og hvordan du arbejder bedst. Arbejder du bedst på dit værelse eller i stuen? Med computeren på skødet i sofaen eller siddende opret ved bordet? Skal der være musik, radio eller helt stille? Find ud af, hvad der fungerer for dig(!) og gør det. Jeg arbejder bedst i stuen, med stille musik eller en podcast med nogen, der snakker dansk.
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Det Gode Liv // Line Hansen fra Lines Livsstil