Om At Holde Orden Omkring Sig Selv

Apropos indlægget fra i forgårs om at føle sig stresset og presset op til eksamen, så kommer der her et indlæg dedikeret til et af mine allerbedste råd, for at få lidt overblik og overskud i hverdagen: at holde orden omkring sig selv. Det lyder måske ikke som noget, der er vigtigt, men det er altså virkelig noget, der virker. I en stresset hverdag er det måske netop noget, man nedprioriterer, men jeg ved med mig selv, at mit stressniveau stiger, hvis jeg omgiver mig med for meget rod. Der er for mange indtryk, og for meget at forholde sig til, så det ender med at jeg stresser unødigt. Så er det bedre at bruge lidt tid på at få styr på hjemmebasen. Hvis der er ro og tryghed her, ender det tit med at smitte af på din grundlæggende sindstilstand.

Når du går i gang med den helt store omgang af oprydning, rengøring og sortering, så start med den grundlæggende oprydning, så der ser pænt og ordentligt ud. Og så er det ellers bare at tage det hele fra en ende af. Fjerne alt fra hylder og skabe, støve af og gøre rent, sortere, smide i affaldssække og ud, og så sætte det på plads igen, som du skal bruge. Sørg for at smide det ud, som du ikke længere har brug for, som er blevet for småt, gammelt eller er gået i stykker. Hvis du har noget, du er i tvivl om, kan du lægge det i en kasse/sæk og gemme den på loftet/i kælderen/under sengen/bagerst i skabet, og hvis du ikke får brug for den/det efter 3-4 uger, kan du roligt smide det ud, for så er sandsynligheden for, at du får brug for det minimal. Gamle barndomsminder, som du ikke nænner at smide ud, kan du selvfølgelig også opbevare et andet sted, men hvis det bare fylder på værelset, vil jeg anbefale dig at få det ud, så der i stedet er plads til noget nyt, og så du ikke føler, at du drukner i ting.

Så hvis du vil gøre noget godt for dig selv, så brug en dag eller at par timer, på at få ryddet ud. Jeg lover dig, at det vil hjælpe på dit stressniveau og give en følelse af overskud og velvære.

Store Hvededag

Juhuuuuu! Imorgen er det Store Hvededag..! Eller Bededag, om man vil. For mig er denne traditionelle helligdag ikke så hellig endda, men blot herlig fridag og en god anledning til at spise lækre, luftige boller med smør. Uhm.

Oprindeligt blev hvederne bagt og solgt om torsdagen, så befolkningen blot kunne varme dem om fredagen, hvor bageren også holdt fri. Nu har skikken ændret sig, og de lune boller bliver spist om torsdagen – dagen før Store Bededag. Hvorfor, ved jeg ikke, men jeg ved, at hveder er vildt lækre! Særligt den hjemmebagte slags! Så hvis du har tid og lyst, så gå i køkkenet og bag dine egne hveder.

Det gjorde jeg sidste år, men har desværre ikke tid i år. Så i år bliver det den købte slags, som heldigvis også plejer at være ganske glimrende.

Men her følger links til hele to slags hjemmelavede hveder: Almindelige og en grovere version. Det er de opskrifter jeg brugte sidste år, og som jeg dermed har bragt på bloggen tidligere. Begge slags er såååå gode, og præcis som hveder skal være. HUSK endelig at servere hvederne ristede og med rigeligt smør.

‘Back to Basic’ Dadelkugler

Nogle gange er det bare det helt simple og enkle, der hitter. Helt uden fancy påfund og anderledes ingredienser. Det er netop tilfældet med disse dadelkugler. De er så meget ‘back to basics’, som de overhovedet kan blive. For det er i al sin enkelhed 3 ingredienser i en blender, og så formet til kugler. Lyder det ikke dejligt let? At de så samtidig er nogle af de allermest velsmagende dadelkugler, er jo bare en ekstra bonus. Faktisk har jeg solgt disse som havregrynskugler (altså den traditionelle slags) til Malthe, der ellers er noget skeptisk for alt, der er lavet med dadler eller i en sund version Og ved I hvad? Han har ikke opdaget det, og guffer dadelkugler i sig, i den tro at det er almindelige havregrynskugler. Og jeg har ingen intentioner om at fortælle ham sandheden.

Prøv selv dadelkuglerne, som der er en opskrift på herunder, og fortæl gerne hvad I synes om dem.

Opskrift til ca 30 dadelkugler:
150 g bløde, udstenede dadler
100 g havregryn
20 g kakaopulver

  1. Fjern sten fra dadlerne.
  2. Blend dadlerne til en karamellignende masse.
  3. Tilføj havregryn og kakao, og blend til en ensartet masse.
  4. Form til kugler og opbevar på køl i en lille bøtte.

Karneval & Udklædning

Ved I hvad der er d. 15-23 maj? Der er karneval i Aalborg! Det er (desværre) ikke noget, jeg skal til, men det ser sindssygt sjovt ud! Fest og farver, og masser af god stemning! Hvis jeg havde mulighed for at tage til Aalborg med en flok efterskolevenner, tror jeg det ville være helt vildt sjovt. Jeg har før prøvet at dumpe midt ned i et karneval, og det er altså en ret sjov og lidt syret og voldsom oplevelse. Så med efterskolefolk, tror jeg det ville være noget af en fest!

Jeg har fundet nogle ret fine indianerkostumer fra temashop og ekostumer, og det tror jeg ville være helt perfekt udklædning til karneval. Tilpas sjovt og “kostume-agtigt”, men heller ikke for meget og alt for besværligt at have på rundt i byen. Der er også mange, mange andre kostumer at finde på de to hjemmesider, der begge tilbyder hurtig og billig levering.

Hvis I er 9. klassere, og dermed har sidste skoledag her i slutningen af maj, kan I måske også bruge de to hjemmesider til at søge efter kostumer. Det er altså en sjov dag, sidste skoledag, så jeg kan i den grad anbefale at få anskaffet et fedt kostume. Det er en oplevelse, man kun får én gang, og det er altså bare sjovest, hvis folk går op i det. Så tjek det ud! Måske skal du være indianer?

Eksamensstress & -Pres

Puha. Pludselig ramte det mig. Eksamenspresset. Synes ellers jeg havde været rimelig cool omkring det, men med et blev det bare meget virkeligt og meget snart, at der er eksaminer. Eller prøver, som det jo kun hedder, når man går i folkeskole. Som om det gør en forskel. Jeg føler mig i hvert fald ikke mindre stresset af den grund.

Jeg ved jo, at det nok skal gå, men der er bare så meget, der skal nåes og forberedes. Meget mere, end jeg føler der er tid til. Så det er noget, som jeg hele tiden går rundt med i baghovedet, og sådan ender det nok med at være, indtil jeg har fået overstået mine prøver. Onsdag, torsdag og fredag i næste uge, samt den efterfølgende mandag, har jeg skriftlige prøver i tysk, engelsk, dansk og matematik, og så går der heldigvis et par uger, før det er tid til de mundtlige. Yirks.

Da jeg startede på efterskole havde jeg en idé om, at i år bare skulle være et dejligt år uden stress og travlhed. Men hvor blev jeg dog overrasket! På efterskolen er der 1000 ting, jeg skal og vil, så det med at have et roligt år, tja.. det holdt ikke rigtig.

Der er et par løbesko, som jeg gerne vil ud og lufte de fleste dage. Særligt med Lillebælt Halvmarathon om 11 dage. Så er der den ryg der, der stadig driller en smule, og som kræver lidt ekstra opmærksomhed og øvelser efter opfordring af en fysioterapeut. Og træning generelt, så jeg bibeholder den styrke, jeg har bygget op. Jeg skal (selvfølgelig) også gerne nå at nyde den sidste tid med disse fantastiske NÅE-mennesker, inden vi stopper om 2 måneder. Der var en gallakjole (der gudskelov er færdig nu – og som jeg snart viser jeg), som tog lidt mere af min tid, end planlagt. Maj byder på propfyldte weekender: Med konfirmationer, løb, elevfest og familiearrangementer. Der er en blog, jeg gerne vil holde opdateret, indlæg jeg gerne vil have skrevet. En blå bog med deadline om lidt, og et skoleskrift, hvor jeg også gerne vil komme med et bidrag. (Og tusind andre planer, tanker og idéer, som jeg lige nu må droppe og udsætte) Hov, også de der helt basale ting som at få sovet nok, spist og drukket, slappet lidt af og bare være, skal jeg lige nå at presse ind.

Og ja, nu også prøver. Jeg har jo hele tiden vist at de ville komme, men det var nok ikke helt gået op for mig. Skole-delen af tiden her på efterskolen har ikke fyldt særlig meget, men nu, hvor prøverne er skræmmende tæt på, er det også noget, der skal bruges tid og kræfter på. For selvom 10. klasses prøver, i det store perspektiv, er “ligegyldige”, så er jeg altså ikke typen, der bare kan være ligeglad. Det er jeg for meget perfektionist til.

Så ja, jeg har travlt. Og føler mig ret presset og stresset. Jeg forsøger at gøre gode ting for mig selv, bevare overblikket og strukturere min tid. Det er jeg heldigvis blevet ret god til med tiden. For disse symptomer, hvor jeg føler mig lidt ude af balance og har tanker, der kører i ring, kender jeg ret godt. Sådan er det åbentbart at være mig.

Og så må jeg altså, for alt i verden, huske på, at nyde efterskolelivet på trods af stress og prøver.

Er jeg den eneste, der er nervøs og går rundt med en klump i maven?

Older posts