InstaMoments #77

Guide: Den Perfekte Morgengrød

image

Jeg spiser grød hver morgen. I hvert fald i hverdagene og på dage, hvor jeg har brug for et ordentligt måltid fra morgenstunden af. Jeg har nemlig erfaret at grød holder mig mæt længe og giver mig god energi. Og så bliver jeg bare aldrig træt af at spise det!

Jeg har efterhånden fået udviklet hvad jeg vil kalde den perfekte morgengrød. Den er mega-nem og kan varieres i det uendelige. Jeg deler her fremgangsmåden til den bedste grød, og forslag til, hvordan den kan laves i forskellige varianter. Jeg vil gerne have min grød ret fast i det, men hvis i vil have den mere lind og cremet i konsistensen, er det blot at tilføje ekstra væske. Nemt!

img_5264

Fremgangsmåde til den perfekte basisgrød:
Havregryn puttes i en skål med et nip salt. Der hældes vand eller halv/halv af (plante)mælk og vand over, til det dækker grynene med ca. 1 cm. Giv grøden 2 minutter i mikroovnen og rør så i den.* Done!

*Mikroovne varierer, men giv grøden 2 minutter til at starte med, og giv den så 30 sekunders intervaller efterfølgende

IMG_9447

Måder at variere grøden på:
Grøden kan selvfølgelig varieres i det uendelige. Her er der nogle forslag til, hvad jeg har haft succes med, men giv jer endelig i kast med jeres egne varianter!

  • Chia-grød: Tilsæt 1-2 tsk. chiafrø til grøden
  • Müsli-grød: Byt halvdelen af havregrynene ud med en lækker müsli med grove gryn, nødder og tørret frugt
  • Æble-grød: Tilsæt 1/2 groftrevet æble til grøden
  • Kerne-grød: Erstat halvdelen af havregrynene med forskellige nødder og kerner
  • Protein-grød: Rør en skefuld proteinpulver med din favoritsmag i grøden efter tilberedning.
  • Choko-grød: Rør en skefuld kakao og en teskefuld sødning i din grød inden tilberedning

IMG_9412

Forslag til toppings:
Der er mange ting, der er gode at putte på sin grød! Herunder er der nogle af de ting, som jeg synes er rigtig gode, at putte på grøden:

  • Alle former for frugt og bær
  • Alle former for nødder
  • Peanutbutter og anden nøddesmør
  • Protinella fra Bodylab, Cashew Plante Smørbar fra Naturli’, lemoncurd og andre former for smørepålæg
  • Kokosflager, kakaonibs, afskallede hampefrø, frysetørrede bær, chiafrø osv.
  • Marmelade og frugtkompot
  • Rosiner, dadler, tørrede tranebær og anden tørret frugt
  • Akaciehonning, ahornsirup og Zero Topping fra Bodylab (særligt varianterne: Salted Caramel, Straciatella, Chocolate Hazelnut og Forest Fruit)
  • Kanel, kakao
  • Skyr

IMG_7438

Mine favoritkombinationer:
Af alle disse variationer af grøden og forskellige toppings, er det muligt at kreere den ene lækre skål grød efter den anden. Jeg har dog nogle favoritter, som jeg altid vender tilbage til, og det er disse:

  • Basis-grød eller chia-grød med banan/æble, valnødder og Zero Topping med Salted Caramel, evt. kanel
  • Müsli-grød med æble/banan og Zero Topping med Salted Caramel, evt. ekstra rosiner, nødder og kanel
  • Basis-grød med æble, Cashew Plante Smørbar, havtornmarmelade og afskallede hampefrø
  • Basis-grød med banan, peanutbutter, protinella, Zero Topping (både Salted Caramel og Straciatella), peanuts og kakaonibs => S.N.I.C.K.E.R.S. til morgenmad!
  • Kerne-grød med bær (enten friske eller som kompot)
  • Choko-grød med banan og evt. en/flere Zero Toppings
  • Basis-grød med æble, Zero Topping med Forest Fruit eller brombærmarmelade og mandler
  • Basis-grød eller chiagrød med pære, banan, peanutbutter, protinella, afskallede hampefrø, kakaonibs og Zero Topping med Salted Caramel
  • Basis-grød med friske figner, lemoncurd og mandler, evt. skyr
  • Chia-grød med banan, tørrede tranebær, græskarkerner og akaciehonning
  • Basis-grød med banan, blåbær, hasselnøddesmør, hasselnødder, et drys kakao, ahornsirup

fullsizeoutput_73a7

Jeg er, som I nok kan se, vild med at bruge Zero Toppings, da det søder den neutrale grød og kan give grøden de lækreste smage!

Derudover er det fast, at der på/i min grød altid er en form for nødder (enten rå eller som nøddesmør) og frugt.

Hvad er jeres favoritgrød og/eller morgenmad? Jeg er meget nysgerrig efter at høre, hvad I nyder at spise til morgenmad, så jeg kan få noget ny inspiration.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

InstaMoments #77