Banangranola med Citron, Havtorn & Ingefær

Lissabon: Dag 6

download-14

// Restauradores: Pladsen, hvor vi boede, som ligger virkelig centralt i Lissabon //

Ej altså, jeg har helt glemt at få delt den sidste Lissabon-dag med jer! Og det er da bestemt en fejl, for jeg må hellere afslutte og afrunde denne studietursføljeton på en ordentlig måde.

Det er efterhånden halvanden måned siden, vi kom hjem, men jeg vil alligevel prøve at gengive og genfortælle, hvad vi lavede på vores sidste dag.

Vi stod lidt senere op, end vi havde gjort de andre dage. Alle ret trætte efter byturen aftenen før, og nogle med liiiidt ondt i håret. Vi pakkede vores ting og sager sammen (utroligt hvor meget 8 piger kan rode på 6 dage!) og tjekkede ud fra værelserne. Der var dog nogle timer, til vi skulle afsted, så vi fik opbevaret vores bagage og gik så ned og spiste den sidste omgang morgenmad på vores dejlige hostel. Der var den fedeste stemning, så det var helt trist at skulle spise vores sidste morgenmåltid (med ristet brød, æg og nybagte vafler).

Efter morgenmaden tullede en gruppe og jeg ud i byen. Gik lidt rundt på må og få, og forsøgte mest af alt bare at få tiden til at gå. Vi endte med at sidde og hænge ud på Praca do Comércio, hvor vi bare sad/lå og slappede af, snakkede og hørte musik. Noget de andre turister fandt ret underholdende, at vi var så stor en flok unge mennesker, der hang ud der på trappen ved monumentet.

Da vi var blevet godt ristede af solen (seriøst – jeg fik det vildeste soleksem, og jeg havde ellers ikke haft problemer med solen i hele ugens løb!) gik vi tilbage mod hotellet. På vejen fik jeg købt lidt chokolade med hjem fra et marked og provianteret i supermarkedet, så vi var klar til flyveturen. Tilbage på hostelet blev der bare slappet af i opholdsrummene (nogle fik sig en ordentlig lur), og der var i det hele taget lidt underlig stemning. Som om at luften var gået lidt af den der studieturs-ballon. Jeg begyndte også så småt at mærke angsten og nervøsiteten komme snigende, så jeg forsøgte at aflede mig selv ved at gå lidt ud i byen. Jeg kunne ikke holde til bare at sidde og vente, så jeg gik ned og købte en is, og sugede det sidste bystemning til mig.

Kl. 13:30 var det (endelig) tid til at begive os mod lufthavnen med metroen. Kl. 17 fløj vi fra Lissabon, og flyveturen gik fint, foruden lidt drama og turbulens den sidste halve times tid. Jeg sov nu fra det meste, og oplevede det ikke så voldsomt, som nogle af de andre, der vist var blevet ret bange. Jeg var glad for at være tilbage på dansk jord, så selvom vi måtte vente en time i lufthavnen, fordi vi missede vores tog, var det ikke noget, jeg tog så tungt. Jeg havde klaret en hel studietur! Jeg var (og er) så fucking stolt af mig selv! Den allersidste etape af rejsen var togturen fra København til Odense, og den var næsten helt hyggelig – vi sov og så film det meste af vejen. I Odense hentede min far mig, og så kunne jeg komme hjem i seng.

Glad, træt og mættet af indtryk. Og mega stolt af mig selv. Forfanden, hvor var det sejt, og hvor var det en god tur.

download-11

// Lille forårsmarked, der var åbnet på Praca dom Pedro IV på vores sidste dag. Her købte jeg chokoladesouvenirs med hjem //

download-12

// Vi brugte et par timer på at hænge ud på Praca do Comércio. Vi var alle trætte (og nogle havde noget tunge hoveder efter nattens bytur) så vi sad/lå bare på trappen, hørte musik og snakkede //

download-13

// Nåede lige en sidste is, inden vi skulle vinke farvel til Lissabon. Der var en is-biks lige ved siden af hotellet, så det var dejlig nemt. Jeg fik kaffeis og chokoladeis, og det var SÅ godt .