Stress & Småsygdom

Morgensættet

IMG_5264

Her ses mit typiske morgenmåltid. Meget, meget ofte er det nemlig følgende morgenmadsscenarie her hjemme hos mig: Havregrød med banan, en teske peanutbutter og lidt ekstra “drys” på toppen, og så sort kaf’ i koppen (fik i det rim?)

Jeg elsker at starte min dag med den portion morgengrød, og jeg kan nærmest glæde mig til det, når jeg går i seng om aftenen. Jeg varierer min havegrødstopping en smule, men banan/peanutbutter den, jeg oftest vender tilbage til, for det er en sikker vinder. Synes både den smager dejligt, og giver en god mæthed. Jeg har i hvert fald erfaret, at der helst skal lidt fedt (og protein) til mit morgenmåltid, for at jeg holder mig mæt og føler mig tilpas. Og det klares fint med en skefuld peanutbutter. Ellers, hvis jeg ikke topper med peanutbutter, smider jeg en lille håndfuld nødder over, for samme proteiner og fedt.

Billedet af morgenmåltidet her er taget et par dage efter Malthes fødselsdag, hvor vi havde lavet dette hjemmelavede chokoladesmørepålæg, og derfor tog jeg også en lille klat af det på morgengrøden. Det gjorde den ikke ringere, kan jeg fortælle, men det var kun fordi vi havde det i køleskabet, og altså ikke noget der hører sig til hver dag. For nylig har jeg dog lige købt Bodylabs Protinella (et sundere alternativ til nutella, der smager sååå godt), så det ryger også med på grøden ind i mellem.

Opskriften på grøden er altid den samme – for den virker og bliver altid som jeg gerne vil have den. Jeg vil gerne have grøden meget “fast”, og det bliver denne (hvis du vil have den mere “cremet” kan du tilføje mere væske). Jeg tilføjer lidt chiafrø for både knas og sundhed. Og så smager grøden bare rigtig dejligt, og lægger en god bund, så jeg er mæt langt op ad formiddagen og klar til skoledagen. Hurtig, er den også, da den laves på få minutter i mikroovnen!

Hvis I mangler inspiration til (god)morgenmad, er dette et godt bud!

Husk kaffen og et stort(!) glas vand til, for den helt rigtige start på dagen.

Opskrift på morgengrød til 1 person:
1 dl. havregryn
1 tsk. chiafrø
et lille bitte nip salt
evt. et nip SukrinGold eller anden sødning, hvis du er vant til at søde din grød (jeg finder det ikke nødvendigt, når jeg topper med banan)
vand (ca. 1,5 dl)
Topping:
1/2 banan
1 tsk. crunchy peanutbutter
kakaonibs
kokosmel
frysetørret hindbær
evt. 1 tsk. af dette hjemmelavede chokoladesmørrepålæg eller Bodylabs Protinella (kan sagtens udelades, og er kun ekstra luksus)

  1. Put havregryn, chiafrø, salt og evt. sødning i en skål, der kan gå i mikroovnen, og bland det sammen
  2. Hæld vand over, så det lige dækker grynene.
  3. Giv grøden 2 min i mikrobølgeovnen.
  4. Mens grøden er i mikrobølgeovnen, kan du skære din banan i skiver, lave kaffe og finde dine andre toppings frem.
  5. Rør i grøden, og se om du finder konsistensen passende. Ellers giver du den bare lidt mere.
  6. Når du er tilfreds med grøden, puttes toppingsne på, og grøden nydes når den lige er kølet af et par minutter

TIP: Du kan selvfølgelig også smække alt muligt andet på din grød. Banan+peanutbutter+protinella+kokos+kakaonibs er bare min favorit!

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Stress & Småsygdom