Min Træning // Uge 30

Overnight Oats

fullsizeoutput_838d

Hvis I har fulgt med på bloggen, ved I at jeg er ret stor fan af havregrød. Jeg har nok lavet havregrød på hundredevis af forskellige måder, og jeg bliver bare aldrig træt af den lune grød, der kan varieres i det uendelige med forskellig topping.

Men alligevel er det nu meget rart med en smule afveksling. Særligt her i sommerferien og i weekender, synes jeg det er rart med noget andet ind i mellem. Så kan jeg få min elskede havregrød i hverdagene, hvor det skal være nemt og gå stærkt.

Jeg kan dog stadig rigtig godt lide den mæthed, jeg opnår ved at spise grød. Jeg føler mig mæt, godt tilpas og fuld af energi – klar til at gå i gang med dagen. Jeg har energi i noget længere tid, end hvis jeg starter dagen med en lille portion skyr. Det kan altså godt betale sig, at gøre lidt ud af morgenmaden. Det behøver ikke tage lang tid, før det er godt.

Og så skal det da samtidig være lækkert, så det er lidt nemmere at komme ud af fjerene!

Det er denne køleskabsgrød (eller overnight oats, om man vil) det perfekte eksempel på. Den er 1) mega nem, 2) super lækker og 3) nærende og mættende, så den holder dig i gang længe. Den står bare og passer sig selv i køleskabet natten over, og wupti(!) så er der perfekt morgenmad. Den har en mild smag og en cremet konsistens, og så giver den samme mæthed som sin lune fætter, havregrøden, men på en liiiidt friskere, lettere og mere sommerlig måde. Prøøøøv den!

Og hey, hvis I bliver vilde med konceptet køleskabsgrød/overnight oats, har jeg lavet to tidligere versioner: En med revet æble, en matcha-version og en vegansk udgave med banan og peanutbutter. Versionen herunder er en helt plain udgave, der kan toppes med hvad end, I har lyst til!

fullsizeoutput_838c

Opskrift på overnight oats, 1 person:
1 dl grovvalsede havregryn
1 spsk chiafrø
et nip salt
1 dl yoghurt naturel*
1 dl vand
Topping – hvad end du har lyst til! Jeg kan anbefale sirup/honning, frugt, nøddesmør, hakkede nødder, kokos osv.

  1. Bland alle ingredienserne og sæt på køl natten over.
  2. Rør godt rundt, og top med hvad end du har lyst til!

*Erstat yoghurten med soyayoghurt, kokosyoghurt eller kokosmælk for en vegansk version af køleskabsgrøden.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Min Træning // Uge 30