InstaMoments #70

Proteinrig Havregrød

IMG_7193

Jeg har spist virkelig meget havregrød gennem de sidste år! Jeg knuselsker det stadig, og synes for det meste, at det er det morgenmåltid, der giver mig den bedste start på dagen. Det smager dejligt, mætter godt og er simpelt at lave – og så er der mulighed for at give den gas med toppings, hvilket heller ikke er at kimse ad.

Rundt omkring på sociale medier har jeg set en tendens til at putte æg i morgengrøden, for at tilføje flere proteiner og dermed mere mæthed. Jeg må indrømme, at jeg har været lidt skeptisk overfor konceptet, og ikke rigtig har kunnet få mig selv til at slå et æg ud i min morgengrød. Jeg er ikke til blødkogte/rå æg, og tanken om at tilføje det i min grød, tiltalte mig derfor ikke.

Men så stod jeg en dag med nogle pasteuriserede æggehvider og tænkte, at nu måtte jeg prøve det. Jeg skulle på arbejde, og vidste at det ville være godt at ligge en god bund fra morgenstunden, og derfor meget fornuftigt med lidt ekstra proteiner.

Resultatet blev ganske glimrende! Grøden fik en lidt mere luftig og cremet konsistens, og med lidt ekstra smagstilsætning smagte det også glimrende! Æggehvider har en lidt “fad” smag, og der skulle derfor lidt ekstra salt og vanilje til. Mange rører bare æggehviderne i efter tilberedning af grøden, men da tanken om utilberedt æg ikke tiltaler mig, valgte jeg at give grøden 30 sek. mere i mikroovnen, efter æggehviderne var tilsat. Det gjorde grøden ultra “fluffy” og ret lækker i konsistensen!

Æggehvidegrøden kommer ikke til at være hverdagsmorgenmad, men på dage, hvor der gerne skal lidt ekstra proteiner indenbords, til at holde mætheden endnu længere, er det en ganske udemærket metode!

Opskriften er herunder.

IMG_7197

Opskrift på proteinrig havregrød, 1 person:
1 dl. havregryn
1 tsk. chiafrø
1/4 tsk. vaniljepulver
et nip salt
vand så det dækker grynene
1 bæger pasteuriseret æggehvide
Topping:
1 håndfuld frosne blåbær + 1 spsk. akaciehonning varmet i mikroovnen til blåbærsirup

1/2 banan
mandelflager
hampefrø

  1. Bland havregryn, chiafrø, vaniljepulver og salt i en skål.
  2. Hæld vand over så det dækker, og giv grøden ca. 2 minutter i mikroovnen.
  3. Rør æggehviden i, og giv grøden yderligere 30 sekunder.
  4. Put topping på, og spis med det samme
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

InstaMoments #70