Forkølelse & Ansvar

Salad Bowl // Salatskål

IMG_8358

Det her er noget af det bedste, jeg ved. En salatskål med alt muligt godt. Det er enkelt, hurtigt, nemt og simpelt, og kan tilpasses helt efter, hvad der er i køleskabet og hvad man kan lide. Og så smager det bare altid afsindig godt, når man mixer alle sine yndlingsting på én tallerken eller i en skål. Helst en skål faktisk, for som bekendt smager alt bedre, hvis det spises af en skål.

I skålen her har jeg fyldt alle mine yndlingsting, men der er frit slag! Både med grøntsager og fyld. Der kan nemt tilføjes kød eller lidt mere fylde i form af quinoa, speltkerner, bulgur eller lignende. Nogle bagte grøntsager (kartofler, sweetpotatoes, rødbeder, gulerødder etc) er også rigtig lækre i, hvis man har tid og lyst til det. Eventuelt kan grøntsager (både rå og tilberedte), kød og andre komponenter af salaten gøres klar til flere dage ad gangen, og så er det blot at mixe, når det er spisetid – enten til frokost eller aftensmad.

Vi tyer ofte til “bland din egen salat”-konceptet, hvis vi har køleskabet fyldt med forskellige rester. Det er nemlig en helt perfekt måde at få tømt lidt ud i grøntsagsskuffen og restebøtterne, og med lidt feta, kerner, dressing/dyppelse eller andet i den dur kommer man altså rigtig langt!

Det er også ofte, jeg tager en omgang blandet salat med til frokost i skolen, hvor jeg også bruger dét, vi nu lige har. Et godt tip er at tilberede lidt ekstra, hvis man alligevel koger ris, steger kylling eller bager rodfrugter, for på den måde at have rester til salatskåle.

Opbygningen af en salatskål kan varieres i det uendelige! Kombiner gerne forskellige elementer, fx:

  • Grøn salat (den slags, du nu bedst kan lide): Iceberg, rucola, bladspinat, frissé, blandet salat
  • Grovere grøntsager: Kål, broccoli, blomkål, gulerødder
  • Friske grøntsager: Agurk, tomat, peberfrugt, majs, ærter, sojabønner, forårsløg, bønnespirer, squash, fennikel, avokado, grønne bønner, sukkerærter
  • Frugt: Blåbær, æble, pære, hindbær, nektarin, mango, ananas
  • Tilberedte grøntsager: Ovnbagte rodfrugter eller sweetpotatoes, kogte kartofler, grøntsager, der lige bliver vendt på panden med lidt krydderier
  • Fuldkorns kulhydrater: Speltkerner, bulgur, hvedekerner, brune ris, vilde ris, fuldkornspasta, quinoa, couscous (eller spis et lækkert brød til salaten)
  • Protein: Stegt kylling, små oksekødsfrikadeller, falafler, bagt eller varmrøget fisk, ristede kikærter, denne laksesalat, æg (enten scrambled, spejlet eller kogt), bønner, linser, krydret oksekød, pulled pork
  • Dyppelse/dressing: Humus, guacamole, fetadip, pesto (evt. hjemmelavet), vinaigrette, balsamicoglace, cremefraichedressing, mangochutney, chilisauce, salsa, barbecuesauce
  • Ekstra topping: Fetaost, revet parmesan eller anden ost, nødder/frø/kerner, syltede rødløg, chiliflager, friske krydderurter, rugbrødscroutoner, tørrede tranebær, peanuts

…Hvilke man vælger ud, kan man helt selv bestemme. Alle elementer behøver ikke være til stede, men det er et bud på, hvad man kunne fylde i sådan en salatskål. Man kan jo også køre et tema og fx. lave en mexi-bowl med bønner, oksekød, cheddar, majs og guacamole, eller en amerikansk skål med pulled-pork, coleslaw og barbecuesauce. Det ville være ret lækkert!

IMG_8359

Denne udgave af salatskålen, som jeg lavede mig til aftensmad en dag hvor jeg var alene hjemme og blot ville have et let og lækkert måltid, indeholdt:

  • bladspinat
  • sojabønner og majs med et drys chiliflager
  • peberfrugt og agurk (fra eget drivhus)
  • tomater og grønne bønner med balsamicoglace, fetaost, salt, peber og basilikum
  • falafler
  • basilikumspesto
  • græskarkerner
  • et par gulerødder
   

2 kommentarer

  • Cecilie Lykke

    Hvor ser det lækkert ud! Hvor køber du falaflerne?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Marie Josiasen

      De er fra mærket Nutana og jeg køber dem i Super Brugsen. De er virkelig gode og økologiske!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Forkølelse & Ansvar