At Træne på Ferien & Min Træning // Uge 26, 27, 28

Sukkerfri & Vegansk Kokosis

img_5007

Vi havde liiiiige en snert af sommer sidste onsdag. Bare et flygtigt glimt, men nok til at jeg udnyttede det til at lave hjemmelavet is. Det gør jeg nemlig alt, alt for sjældent. For der findes jo virkelig ikke noget lækrere end en helt blød, cremet is, der kommer direkte fra ismaskinen? Det skulle da lige være en is fra et gelateria i det spanske – jeg fik i hvert fald nogle voldsomt gode is på vores rejse!

Nå, men i dag skal det jo handle om kokosisen (så tager vi mere om vores rejse imorgen!) Kokosisen kom sig af, at vi på mit arbejde har fået en ny isvariant med netop kokos. Isen på caféen er selvfølgelig en klassisk flødeis med masser af sukker, men jeg satte mig for at kreere en is uden raffineret sukker og animalske produkter. Kokosmælk (den fuldfede slags) er jo et glimrende alternativ til fløde, hvis man ønsker at kokkerere vegansk, og så bidrager det samtidig med den kokossmag, som jeg alligevel gerne ville have frem i isen. Kokossukker er også et fantastisk produkt, der kan erstatte almindeligt, hvidt sukker 1:1. Det er mindre raffineret og bedre for kroppen og blodsukkeret, men giver stadig en naturlig, karamelsød smag.

Isen er altså sukkerfri (hvis vi tænker på sukker som almindeligt, hvidt, raffineret sukker), vegansk og ganske naturlig. Der er intet hokuspokus, men resultatet er en blød og cremet is, med masser af kokossmag. SÅ GODT!

img_5010

Opskrift på ca. 1/2 liter kokosis:
30 g. kokosmel
50 g. kokossukker (eller anden sødning)
1 dåse kokosmælk, ikke light
et nip salt
et nip vaniljepulver
skal + saft fra 1 øko citron

  1. Rist kokosmel på en tør pande (gerne med høje sider), til det er let gyldent.
  2. Hæld kokosmælk og kokossukker på panden, og lad det varme op ved middel varme, under konstant omrøring, til kokossukkeret er opløst.
  3. Tag det af varmen, og rør salt, vaniljepulver og citronskal + saft i.
  4. Hæld ismassen i en beholder og sæt det på køl, til det er helt koldt – gerne natten over, så du er på den sikre side.
  5. Rør ismassen grundigt igennem (kokossen falder til bunds) og kør den kolde ismasse på en ismaskine til den er blød og cremet.
  6. Spis den enten direkte fra ismaskinen, eller frys den ned i en beholder. Tag i så fald isen op 10 minutters tid før servering.
   

4 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

At Træne på Ferien & Min Træning // Uge 26, 27, 28