Min Træning // Uge 20

Sund & Sukkerfri Chokolademousse

img_2112

Det er fredag! Så hvad siger I til en chokolademousse i dagens anledning?

Jeg bringer her den bedste opskrift på en sund chokolademousse, der smager sødt og syndigt, men faktisk indeholder gode ingredienser, der giver kroppen ordentlig næring at arbejde med. Det lyder meget godt, gør det ikke? Moussen er fløjsblød i konsistensen, og har en ren, intens smag af chokolade, med et lidt syrligt twist fra skyr/græsk yoghurt.

Jeg har for sjov prøvet at regne næringsværdien ud på denne opskrift, og hele opskriften indeholder kun lige omkring 400 kcal, 19 g. kulhydrat, 21 g. fedt og 24 g. protein. Det er altså ganske fair for så lækker en dessert!

Måske den skal på fredagsmenuen? Jeg stemmer for!

img_2114

Opskrift til 2 (små) portioner sund, sukkerfri chokolademousse:
40 g. god, mørk chokolade (sukkerfri, hvis du vil have moussen helt sukkerfri)
1/2 dl. mælk
2 spsk. kakao
100 g. skyr eller græsk yoghurt
et nip salt
1 bæger pasteuriseret æggehvide
2 spsk. SukrinGold, eller lignende produkt (kan også være alm. sukker, hvis du ikke er sukkerforskrækket)

  1. Smelt chokoladen i en skål i mikrobølgeovnen eller over vandbad.
  2. Hæld mælken i og rør det sammen til en ensartet masse. Lun det evt. lidt ekstra i mikroovnen, hvis det har svært ved at smelte helt sammen.
  3. Tilsæt kakao, skyr og et nip salt, og rør igen til en ensartet masse.
  4. Pisk æggehvide og SukrinGold til fast marengs. Brug en ren skål og en ren elpisker, ellers får du aldrig fast skum.
  5. Vend chokolademassen forsigtigt i de stiftpiskede æggehvider ad et par omgange.
  6. Hæld moussen på glas og sæt på køl til servering. Minimum et par timer, og gerne natten over.
  7. Pynt med bær og måske lidt knas (jeg brugte kakaonibs), og server.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Min Træning // Uge 20